Rabu, 04 November 2015

Apa Hijamah?

Apa Hijamah?

Hijamah berasal dari bahasa Arab akar perkataan "ha ja ma" yang bermaksud "untuk mengurangkan volum", dan merujuk kepada pengurangan dalam jumlah darah atau kesan vakum yang digunakan untuk mengambil darah dari badan. Dalam kes hadis-hadis (kata-kata Rasulullah [SAW]) mengenai Hijamah ia merujuk kepada lukisan darah dari badan bagi maksud terapeutik, sama ada untuk menyokong kesihatan dalam hal seorang yang tidak sakit atau untuk menyembuhkan penyakit tertentu atau penyakit.

Vakum atau kesan menghisap boleh dicapai dengan kaedah yang berbeza termasuk menghisap dengan mulut terus di atas luka atau luka (seperti dalam kes gigitan beracun), dengan menggunakan lintah untuk menarik darah, penggunaan instrumen seperti tanduk haiwan seperti yang dilakukan pada zaman dahulu, atau kaedah yang lebih moden menggunakan buluh, kaca atau plastik "cawan", sama ada dengan api atau mekanisme pam.

Amalan menggunakan vakum separa mengikut cara ini menyebabkan tisu di bawah cawan untuk dibuat dan membengkak, dan dengan itu meningkatkan aliran darah ke kawasan yang terjejas. Aliran darah yang dipertingkatkan menarik kekotoran dan toksin dari tisu yang berhampiran dan organ-organ ke arah permukaan untuk penghapusan melalui rehat dalam lapisan kulit diwujudkan melalui incisions yang dibuat sebelum permohonan "cawan" atau peranti yang serupa.

Walaupun Hijamah biasanya diterjemahkan sebagai "bekam" di kalangan orang-bahasa inggeris, ini bukan terjemahan yang tepat kerana bekam dalam erti kata moden boleh merujuk kepada kedua-duanya "kering" (di mana ada darah dikeluarkan) dan "basah" bentuk (yang Hijamah). Bekam adalah amalan menggunakan cawan, yang boleh menjadi bahan yang berbeza, untuk mewujudkan sedutan pada tahap kulit untuk menarik darah ke permukaan, yang kemudiannya boleh dikeluarkan dalam hal "basah" bekam.

Bukti terawal sejarah penggunaan Hijamah adalah dari orang-orang Mesir purba. Salah satu buku teks perubatan tertua di Mesir, yang ditulis pada kira-kira 1550 SM, menerangkan "berdarah" yang digunakan untuk 'menghapuskan patogen dari badan. Ia adalah jelas bahawa pertumpahan darah dianggap ubat untuk hampir setiap jenis penyakit serta cara yang penting dalam memelihara kesihatan yang baik dan kehidupan.

Hippocrates dan Galen juga penyokong hebat Hijamah. Dalam masa Hippocrates 'pertumpahan darah adalah topologi dan tidak digunakan dari segi teori 4 humors. Mata khusus telah berdarah untuk penyakit tertentu. Galen menjelaskan bahawa petunjuk prinsip pertumpahan darah adalah untuk menghapuskan sisa atau mengalihkan darah dari satu bahagian ke bahagian yang lain. Pendekatan beliau adalah berdasarkan kepada dua konsep Unani utama lazim pada masa itu. Pertama, darah yang tidak beredar dengan baik di dalam badan, dan ia akhirnya pergi bertakung sehingga ia adalah "membiarkan". Kedua, konsep baki empat humor (darah, kahak, hempedu hitam dan hempedu kuning) adalah sumber kesihatan atau penyakit, yang mana pertumpahan darah digunakan untuk membawa keseimbangan antara humors ini. Pemetaan saluran darah badan, Galen akan mengurangkan pesakitnya di kawasan yang berbeza, bergantung kepada apa yang kawasan dia mahu merawat.

Di Timur, pembunuhan dan bekam basah adalah sentiasa merupakan sebahagian daripada amalan perubatan, dan kekal sehingga ke hari ini. Teks perubatan Cina purba yang secara meluas dianggap sebagai teks tertua perubatan wujud, Nei Jing, atau Inner klasik mengatakan bahawa:

"jika terdapat genangan ia mesti terlebih dahulu diselesaikan melalui pertumpahan darah sebelum permohonan akupunktur atau moxibustion."

Oleh pertengahan hingga akhir 1800-an bagaimanapun, pertumpahan darah telah dikritik oleh masyarakat perubatan dan telah jatuh jauh sebagai kaedah popular. Oleh kerana prosedur ini tidak diamalkan dengan betul ia telah menjadi bertanggungjawab untuk sebilangan besar kematian dan oleh itu semakin diragui oleh perubatan moden, model saintifik yang baru ditubuhkan perubatan juga mula mencemar semua terapi tradisional yang lain sebelum ini ditubuhkan untuk mendapatkan penguasaan perubatan .

Dalam 20 hingga 30 tahun yang lalu walau bagaimanapun, ia telah menemui satu kebangkitan yang amat besar di kalangan masyarakat Islam, dengan kursus-kursus yang ditawarkan kepada kedua-dua orang pengamal perubatan dan orang ramai di beberapa negara seperti UK.

Terdapat banyak hadis-hadis yang mengesyorkan penggunaan Hijamah seperti yang berikut:

Jabir bin Abdullah (RA) menceritakan bahawa beliau mendengar Rasulullah (SAW) berkata: "Jika ada apa-apa yang baik dalam rawatan anda di bilah yang Hajjaam, minuman madu atau penjenamaan oleh api (cauterisation), yang mana lebih sesuai dengan penyakit yang , dan saya tidak suka cauterized "(Bukhari & Muslim)

Hijamah walaupun adalah satu prosedur perubatan yang melibatkan pengendalian darah dan cecair badan dan oleh itu semasa ia mempunyai banyak manfaat untuk kesihatan dan rawatan penyakit, ia mesti dilakukan oleh seseorang yang mempunyai latihan khas dalam Hijamah dan ilmu-ilmu perubatan yang berkaitan dalam usaha untuk mengelakkan kesan buruk daripada prosedur.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar